អារម្ភកថា
សេចក្តីផ្តើម
ជំពូក១ លក្ខណៈនៃព្រះគម្ពីរ
១.១ ព្រះគម្ពីរជាសៀវភៅមួយដ៏អស្ចារ្យ
១.២ ព្រះគម្ពីរជាបណ្ណាល័យតូចមួយ
១.៣ ព្រះគម្ពីរជាសំណេរបទពិសោធន៍ជំនឿ
១.៤ សម្ពន្ធមេត្រីក្នុងព្រះគម្ពីរ
១.៥ រចនាសម្ពន្ធនៃព្រះគម្ពីរ
១.៦ លេខជំពូក និងលេខខក្នុងព្រះគម្ពីរ
ជំពូក២ ព្រះគម្ពីរ និងព្រះបន្ទូល
២.១ សំណេរដ៏វិសុទ្ធជាព្រះបន្ទូលព្រះជាម្ចាស់
២.២ តើព្រះបន្ទូលជាព្រះគម្ពីរ?
ជំពូក៣ អំណានព្រះបន្ទូល
៣.១ ការអានព្រះគម្ពីរ និងស្តាប់ព្រះបន្ទូល
៣.២ វិធីសាស្រ្តអាន និងចែករំលែកព្រះគម្ពីរ
៣.៣ វិធីសាស្រ្តអត្ថាធិប្បាយអត្ថបទព្រះគម្ពីរ
សេចក្តីសន្និដ្ឋាន
ឯកសារយោង
ជំនឿ និងប្រាជ្ញា
ថ្ងៃទី៣១ ខែតុលា ឆ្នាំ២០២៣
សេចក្តីផ្តើម
បច្ចុប្បន្នភាព ព្រះសហគមន៍កាតូលិកនៅកម្ពុជា ថ្វីដ្បិតតែបរិមាណនៃចំនួនគ្រីស្តបរិស័ទ ដែលទើបតែទទួលអគ្គសញ្ញាជ្រមុជទឹកថ្មីៗកើនច្រើនឡើងជាលំដាប់គួរឱ្យត្រេកអរក៏ដោយ តែគុណភាពនៃជំនឿនៅខ្សោយគួរឱ្យខ្វល់ខ្វាយនៅឡើយ។ ម្យ៉ាងទៀត មានបងប្អូនខ្លះក៏បែកចេញពីជំនឿ ដោយសារតែកត្តាផ្សេងៗគួរឱ្យព្រួយបារម្ភផងដែរ។ ហេតុនេះហើយ បានជាគ្រីស្តបរិស័ទគប្បីយកចិត្តទុកដាក់ស្វែងយល់ឱ្យបានដិតដល់អំពី ជំនឿ និងប្រាជ្ញា នៃគ្រីស្តសាសនាជាចាំបាច់ ដើម្បីជៀសវាងការប្រព្រឹត្តកំហុសឆ្គងដូចមាននៅក្នុងអតីតកាល និងដើម្បីណែនាំឱ្យការគោរពប្រណិប័តន៍ជំនឿតាមសេចក្តីពិត ជាពិសេស ដើម្បីជួយដល់ការប្រកាសជំនឿរីកចម្រើនឡើង។ ដូច្នេះ អត្ថបទនេះលើកយកប្រាំមួយចំនុចសំខាន់ៗមករិះគិតអំពីប្រធានបទនៃជំនឿ និងប្រាជ្ញា៖
- ចំនុចទី១ ស្វែងយល់អំពីជំនឿ និងប្រាជ្ញា តើមានអត្ថន័យ និងមានទំនាក់ទំនងគ្នាយ៉ាងដូចម្តេច?
- ចំនុចទី២ យល់ដឹងអំពីរឿងរ៉ាវកើតមានក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ព្រះសហគមន៍កាតូលិក ដែលពាក់ព័ន្ធគ្នារវាងជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត និងរវាងជំនឿ និងហេតុផល។
- ចំនុចទី៣ សិក្សាអំពីបរិបទនៃការគោរពប្រណិប័តន៍ជំនឿសាសនានៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា តើមានផលវិបាកដូចម្តេច?
- ចំនុចទី៤ ការបង្ហាញនូវលក្ខណៈពិសេសរបស់គ្រីស្តសាសនាអំពីព្រះជាម្ចាស់ ដែលសម្តែងព្រះអង្គឱ្យមនុស្សលោកស្គាល់ (Divine Revelation) ដែលជាមូលដ្ឋានគ្រឹះ និងជាគម្រោងការណ៍ដ៏អាថ៌កំបាំងនៃគ្រីស្តសាសនា។
- ចំនុចទី៥ លើកឡើងអំពីព្រះវិញ្ញាណនៃសេចក្តីពិត ដែលជួយបំភ្លឺឱ្យប្រតិបត្តិតាមវិន័យនៃសេចក្តីស្រឡាញ់របស់ព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត ដែលជាវិន័យកំពូលនៃគ្រីស្តសាសនា។
- ចុងក្រោយ គឺជាសេចក្តីសន្និដ្ឋានអំពីប្រាជ្ញានៃជំនឿ តើជះឥទ្ធិពលដូចម្តេចដល់ជីវិតរបស់គ្រីស្តបរិស័ទ?
ចំនុចទាំងប្រាំមួយខាងលើនេះ យើងនឹងសិក្សាដោយផ្អែកលើគោលការណ៍សំខាន់បីយ៉ាង៖ ទី១ យោងលើព្រះគម្ពីរជាព្រះបន្ទូលព្រះជាម្ចាស់ ទី២ យោងលើលទ្ធិគ្រីស្តសាសនាតាមព្រះសហគមន៍កាតូលិក និងទី៣ យោងលើព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្រ្តដែលធ្លាប់កើតមានក្នុងព្រះសហគមន៍កាតូលិកពាក់ព័ន្ធទៅនឹងប្រធានបទនេះ។
១. ជំនឿ និងប្រាជ្ញា
នៅក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរ៖
- ពាក្យ ជំនឿ ជានាមសព្ទ មានន័យថា សេចក្ដីដែលគួរជឿ ដំណើរជឿ ពាក្យនេះក៏មានន័យដូចគ្នានឹងពាក្យ សទ្ធា ផងដែរ។ ថ្នាក់ជាកិរិយាសព្ទ គឺពាក្យ ជឿ មានន័យថា ចុះចិត្តស៊ប់ដោយយល់ថាពិត យកចិត្តទុកដាក់ថាជាការមែន។ ពាក្យ ជឿ ក៏មានន័យមួយទៀត គឺការយករបស់គេមកមុន ដោយទិញមិនទាន់សងថ្លៃ ព្រោះអ្នកលក់ទុកចិត្តថាអ្នកទិញនឹងសងថ្លៃជាប្រាកដ។ ពាក្យ ជឿ ក៏មានន័យដូចគ្នានឹងពាក្យ ទុកចិត្ត មានន័យថា ភ្ជាប់ជំនឿទៅលើរូបអ្នកណាមួយ សង្ឃឹម ជឿជាក់ថានឹងបានកើតការ។
- ពាក្យ ប្រាជ្ញា ឬបញ្ញា ជានាមសព្ទ មានន័យថា សេចក្ដីដឹងទូទៅ សេចក្ដីដឹងកើតអំពីការរៀន ស្ដាប់ គិត សួរ ការដឹងច្បាស់នូវសេចក្ដីពិត។
១.១. ប្រាជ្ញា
ប្រាជ្ញា គឺជាចំណេះដឹងដែលកើតមកពីការរិះគិតពិចារណារកហេតុផល ចេះវិនិច្ឆ័យដឹងខុសដឹងត្រូវ។ ប្រាជ្ញាមានសារសំខាន់ដើម្បីដោះស្រាយឧបសគ្គបានជោគជ័យ និងមានគម្រោងផែនការប្រកបដោយភាពឈ្លាសវៃ។ ឧទាហរណ៍ ដូចនៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ខ្មែររឿងអ្នកប្រាជ្ញ ធនញ្ជ័យ ឆ្លុះបញ្ចាំងអំពីប្រាជ្ញាដ៏អស្ចារ្យរបស់តួឯកក្នុងរឿងនេះ។ លោកចេះផ្ចាញ់ផ្ចាល់ក្រុមមនុស្សខិលខូចឱ្យទ័លគំនិត ហើយគេរកចាប់កំហុសលោកមិនបាន។ លោកចេះតស៊ូមតិជាមួយអ្នកប្រាជ្ញចិនដើម្បីរំដោះប្រទេសជាតិ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ លោកចេះរៀបចំផែនការអភិវឌ្ឍន៍ស្រុកទេសឱ្យរីកចម្រើន និងចេះសង្គ្រោះខ្លួនឯងឱ្យរួចជីវិតនៅពេលមានអាសន្ន១។ នៅទីបំផុត សូម្បីតែខ្លួនលោកបានស្លាប់បាត់បង់ជីវិតទៅហើយ នៅឡើយអាចធ្វើបាបសត្រូវរបស់ខ្លួនបានទៀត។
តាំងពីដើមរៀងមក មនុស្សតែងតែរិះគិតពិចារណា សិក្សា ស្វែងយល់ ស្រាវជ្រាវ និងពិសោធមិនចេះចប់មិនចេះហើយ ដ្បិតអវិជ្ជាមិនអាចយកឈ្នះបានឡើយ២។ ជាការពិតមែន ការចេះដឹងរបស់មនុស្សមានដែនកំណត់ ប៉ុន្តែចំណេះដឹងគ្មានដែនកំណត់នោះទេ។ ឧទាហរណ៍ ខ្ញុំចេះតែអ្វីដែលខ្ញុំដឹង រីឯអ្វីដែលខ្ញុំមិនទាន់ដឹង ខ្ញុំនៅតែមិនទាន់ចេះ ហើយខ្ញុំនៅតែបន្តរៀន និងបន្តស្រាវជ្រាវបន្ថែមទៀត។ ទោះបីយ៉ាងណា ប្រាជ្ញាមនុស្សចម្រើនឡើងជាលំដាប់ ដរាបណាមនុស្សនៅតែខិតខំរៀនសូត្រ។ មនុស្សម្នាក់ៗមិនអាចចេះដឹងទាំងអស់ តែមនុស្សទាំងអស់អាចចេះដឹងត្រឹមតែមួយផ្នែក៣តាមបទពិសោធន៍រៀងខ្លួន។ ហេតុនេះហើយ ប្រាជ្ញាឋិតនៅលើគុណភាពនៃបទពិសោធន៍។ ដូចទស្សនវិទូក្រិកសម័យបូរាណលោក ផ្លាតុង (៤២៨-៣៤៨ មុនគ.ស) លើកឡើងក្នុងស្នាដៃសៀវភៅចំណងជើង The Republic៤ អំពីនិមិត្តរូបអ្នកទោសដែលគេដាក់ច្រវ៉ាក់អស់មួយជីវិតនៅក្នុងល្អាងភ្នំ បង្ខំឱ្យសម្លឹងទៅតែខាងមុខ។ ពួកគេស្គាល់តែការពិតនៅចំពោះមុខក្នុងល្អាងភ្នំ មិនដឹងអំពីសេចក្តីពិតនៅខាងក្រៅល្អាងភ្នំឡើយ។ ទោះបីមានមិត្តភក្ដិម្នាក់ ដែលគេដោះលែងឱ្យចេញទៅខាងក្រៅស្គាល់សេចក្តីពិត ហើយវិញត្រឡប់មកប្រាប់ពួកគេវិញក្តី ក៏ពួកគេមិនព្រមជឿ ពីព្រោះពួកគេគ្មានបទពិសោធន៍នោះទេ។
១.២. ជំនឿ
ជំនឿកើតមកពីសេចក្ដីដែលយើងបានស្ដាប់ រីឯសេចក្ដីដែលយើងបានស្ដាប់នោះ កើតមកពីព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះគ្រីស្ដ៥។ នៅពេលព្រះយេស៊ូត្រាស់ហៅសាវ័កដើមដំបូង ពួកគាត់ស្តាប់ ហើយសម្រេចចិត្តដើរតាមព្រះអង្គដោយលះបង់អ្វីៗទាំងអស់។ ទោះបី ពួកគាត់ដើរនៅលើផ្លូវដែលខ្លួនមិនដឹងទិសដៅ តែការសំខាន់គឺឋិតនៅលើព្រះយេស៊ូដែលនាំផ្លូវ។ នេះជាលក្ខណៈពិសេសនៃជំនឿ ឬការទុកចិត្តរបស់គ្រីស្តបរិស័ទលើព្រះអង្គ។ ដ្បិតជំនឿ ចាប់ផ្តើមបោះជំហានធ្វើដំណើររួមជាមួយព្រះអង្គ នៅលើផ្លូវដែលអង្គត្រាស់ហៅ និងចាត់ឱ្យទៅតាមព្រះបន្ទូលសន្យា ប្រសើរជាងការលះបង់ព្រះអង្គចោល ដូចយុវបុរសមានទ្រព្យសម្បត្តិស្តុកស្តម្ភម្នាក់ដែលបានជួបព្រះយេស៊ូហើយ តែគាត់បែរជាចែកផ្លូវពីព្រះយេស៊ូត្រឡប់ទៅវិញទាំងព្រួយចិត្ត៦ និងម្យ៉ាងទៀត ដូចលោក យ៉ូដាស អ៊ីស្ការីយ៉ូត ជាសាវ័កម្នាក់ស្រឡាញ់ប្រាក់យ៉ាងខ្លាំងរហូតសុខចិត្តលក់ព្រះយេស៊ូ។
ហេតុនេះ ជំនឿ គឺជាការទុកចិត្ត ការផ្ញើជីវិតរបស់មនុស្សលើព្រះជាម្ចាស់ មានន័យថា ការជឿលើព្រះជាម្ចាស់ជាចំនុចចាប់ផ្តើមដំបូងបំផុត ហើយចេញពីមូលដ្ឋាននៃជំនឿនេះនាំឆ្ពោះទៅរកការយល់ដឹង និងស្គាល់ព្រះអង្គកាន់តែប្រសើរឡើង៧។ ដូចយើងបានដឹងហើយថា ប្រាជ្ញាឋិតនៅលើគុណភាពនៃបទពិសោធន៍ រីឯជំនឿវិញនាំមុខបទពិសោធន៍នោះ ពីព្រោះជំនឿធ្វើឱ្យយើងមានអ្វីៗដែលយើងសង្ឃឹមថានឹងបាន និងធ្វើឱ្យស្គាល់ជាក់ច្បាស់នូវអ្វីៗដែលយើងមើលពុំឃើញ៨។ លោក ថូម៉ាស គឺជាគ្រីស្តទូតម្នាក់ប្រកាសថា បើខ្ញុំមិនឃើញស្នាមដែកគោលនៅបាតដៃ មិនបានដាក់ម្រាមដៃក្នុងស្នាមដែកគោល ហើយបើខ្ញុំមិនបានដាក់ដៃត្រង់ឆ្អឹងជំនីររបស់លោកទេ ខ្ញុំមិនជឿជាដាច់ខាត។ មានន័យថា ជំនឿរបស់លោក ថូម៉ាស ទាមទារឆ្លងកាត់ការពិសោធន៍ ពោលគឺ ត្រូវការប្រាជ្ញាដើម្បីជឿ។ ប៉ុន្តែ យើងក៏មិនត្រូវភ្លេចព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះយេស៊ូផងដែរថា អ្នកណាជឿ ដោយឥតបានឃើញសោះ អ្នកនោះមានសុភមង្គលហើយ៩។ ពិតមែន ចូរពិសោធមើលដោយខ្លួនឯង ដើម្បីដឹងថាជំនឿអាចធ្វើការអស្ចារ្យនៅក្នុងជីវិតយើង កាលណាយើងជឿពិតប្រាកដ។
១.៣. ទំនាក់ទំនងរវាងជំនឿ និងប្រាជ្ញា
សន្ត អូគូស្តាំង (គ.ស ៣៥៤-៤៣០) និងសន្ត អង់សែម នៅខានធើបូរី (គ.ស ១០៣៣-១១០៩) បានប្រកាសឃ្លាដូចគ្នាថា ជំនឿស្វែងរកការយល់ដឹង ឬស្វែងរកប្រាជ្ញា (Fides quaerens intellectum)។ នៅឆ្នាំ២០០១ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ បានសរសេរសារលិខិតបញ្ជាក់ថា ជំនឿស្វែងរកប្រាជ្ញា ប្រាជ្ញាស្វែងរកជំនឿ១០ មានន័យថា ជឿដើម្បីយល់ ហើយយល់ដើម្បីជឿ។
តាមរយៈសេចក្តីអះអាងនេះនាំឱ្យយើងយល់ច្បាស់ថា ជំនឿ និងប្រាជ្ញាត្រូវតែផ្សាភ្ជាប់គ្នាទៅវិញទៅមក ដូចខួរក្បាល និងបេះដូងជាសរីរាង្គពីរផ្សេងពីគ្នានៅក្នុងរូបកាយរបស់មនុស្ស តែមានទំនាក់ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមក។
- ខួរក្បាលជានិមិត្តរូបអំពីប្រាជ្ញា ដ្បិតលក្ខណៈរបស់ខួរក្បាល គឺជាមជ្ឈមណ្ឌលដ៏ស្មុគស្មាញសម្រាប់ការរិះគិតពិចារណារកហេតុផល ចេះវិនិច្ឆ័យដឹងខុសដឹងត្រូវ និងចេះធ្វើការជ្រើសរើសដោយច្បាស់លាស់។
- បេះដូងជានិមិត្តរូបអំពីជំនឿ ពីព្រោះលក្ខណៈពិសេសរបស់បេះដូង គឺជាមជ្ឈមណ្ឌលដ៏អាថ៌កំបាំងផ្តល់ឱ្យមនុស្សមានទំនុកចិត្ត មានសេចក្តីស្រឡាញ់ មានសេចក្តីសង្ឃឹម មានមនសិការ មានឆន្ទៈ មានភាពជឿជាក់ និងចេះធ្វើការសម្រេចចិត្តច្បាស់លាស់។
សរុបសេចក្តីមក ជំនឿ និងប្រាជ្ញាពិតជាពាក់ព័ន្ធគ្នាយ៉ាងចាំបាច់ ដើម្បីដឹកនាំការជ្រើសរើស និងការសម្រេចចិត្តរបស់មនុស្សបានច្បាស់លាស់ និងត្រឹមត្រូវក្នុងការគោរពប្រណិប័តន៍ព្រះជាម្ចាស់ ដែលជាបុព្វហេតុនាំឱ្យជីវិតប្រសើរឡើង។ ដូច្នេះ ជំនឿដែលគ្មានប្រាជ្ញា គឺជាអបិយជំនឿ ហើយប្រាជ្ញាដែលគ្មានជំនឿ គឺជាទ្រឹស្តី ឬមនោគមន៍វិជ្ជាតែប៉ុណ្ណោះ។
២. ជំនឿ និងប្រាជ្ញាក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្ត
នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ព្រះសហគមន៍កាតូលិក ធ្លាប់មានបញ្ហាជជែកវែកញែកគ្នាយ៉ាងខ្លាំងកើតឡើង រហូតដល់មានជម្លោះរវាងជំនឿ និងប្រាជ្ញា ដែលមិនអាចចូលជាមួយគ្នាបានឡើយ ពោលគឺ ការប្រជែងគ្នារវាងជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត និងរវាងជំនឿ និងហេតុផល។
២.១ ជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត
នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តនាសម័យទំនើប ចាប់តាំងពីសតវត្សរ៍ទី១៦-១៧នៃគ.សមក អ្នកប្រាជ្ញវិទ្យាសាស្រ្តនៅទ្វីបអឺរ៉ុបចាប់ផ្តើមរីកចម្រើនឡើងក្លាយទៅជាបដិវត្តន៍វប្បធម៌ថ្មី។ លោកបូជាចារ្យជាតិប៉ូឡូញ នីកូឡា កូពែនិក (គ.ស ១៤៧៣-១៥៤៣) រកឃើញថា ផែនដីវិលជុំវិញខ្លួនឯងមួយថ្ងៃមួយជុំ ហើយវិលជុំវិញព្រះអាទិត្យមួយឆ្នាំមួយជុំ ផ្ទុយពីព្រះគម្ពីរដែលចែងថា ព្រះអាទិត្យវិលជុំវិញផែនដី។ លោក កាលីឡេអូ-កាលីឡេអ៊ី (គ.ស ១៥៦៤-១៦៤២) ក៏ជាអ្នកប្រាជ្ញវិទ្យាសាស្រ្តម្នាក់ បានប្រកាសទ្រឹស្ដីរបស់លោកកូពែរនិកនៅឆ្នាំ១៦១៦។ លោកពន្យល់ថា៖ «ក្នុងព្រះគម្ពីរព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធគ្មានគម្រោងការណ៍សម្ដែងឱ្យយើងស្គាល់អំពីរបៀបមេឃធ្វើដំណើរទេ គឺព្រះអង្គណែនាំយើងឱ្យស្គាល់មាគ៌ាទៅស្ថានបរមសុខវិញ»១១។ លោកក៏ត្រូវព្រះសហគមន៍បង្ខំឱ្យលះបង់ទ្រឹស្ដីដ៏ត្រឹមត្រូវរបស់លោកចោល ហើយក៏ត្រូវទទួលទោសផងដែរ។ គួររម្លឹកដែរថា នៅសម័យរបស់លោកកូពែនិក ផ្ទៃក្នុងរបស់ព្រះសហគមន៍កាតូលិកមានចលនាកែទម្រង់ជាច្រើន ជាពិសេស គឺចលនាប្រូតេស្តង់ ជាហេតុនាំឱ្យព្រះសហគមន៍កាតូលិកប្រកាន់ឥរិយាបថតឹងរ៉ឹងយ៉ាងខ្លាំង។ ដោយសារតែភាពរឹងទទឹងរបស់ព្រះសហគមន៍នៅសម័យនោះ បណ្តាលឱ្យជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត ក្លាយជាគូបដិបក្ខប្រជែងគ្នា និងមិនអាចចូលរួមជាមួយគ្នាបានឡើយ។
នៅសតវត្សរ៍ទី២០ អ្នកប្រាជ្ញខាងវិទ្យាសាស្រ្តស្វែងរកឃើញភពផ្សេងៗ គឺនៅឆ្នាំ១៩៦៩ មនុស្សបានធ្វើដំណើរទៅដល់ឋានព្រះចន្ទ ក្លាយទៅជាបដិវត្តន៍វប្បធម៌ថ្មី គឺវិទ្យាសាស្រ្តបានឈានដល់មួយកម្រិតទៀត។ ឆ្នាំ១៩៨៨ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ បានសរសេរអំពីភាពចាំបាច់នៃជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត ដែលពាក់ព័ន្ធ និងបំពេញគ្នាទៅវិញទៅមក មិនប្រឆាំងគ្នានោះទេ គឺអាចរីកចម្រើនរួមជាមួយគ្នាបាន។
«វិទ្យាសាស្រ្តអាចបន្សុទ្ធសាសនាពីកំហុសឆ្គង និងពីអបិយជំនឿ។
សាសនាអាចបន្សុទ្ធវិទ្យាសាស្រ្តពីព្រះក្លែងក្លាយ និងការភាន់ច្រឡំអំពីព្រះ។»១២
នៅថ្ងៃទី៣១ ខែតុលា ឆ្នាំ១៩៩២ ក្រោយបើកការស៊ើបអង្កេត និងស្រាវជ្រាវករណីរបស់លោក កាលីឡេអូ-កាលីឡេអ៊ី សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ បានសុំទោសនូវកំហុសឆ្គងនៃការយល់ច្រឡំដ៏ឈឺចាប់ក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តអំពីការដាក់ទោសអ្នកប្រាជ្ញរូបនេះ។ រឿងនេះក្លាយទៅជាមេរៀនសម្រាប់យើងត្រូវចេះគិះគូពិចារណាអំពីស្ថានភាព ដែលអាចកើតមាននាពេលបច្ចុប្បន្ន ឬក៏អាចកើតមាននៅពេលអនាគតផងដែរ១៣។
បច្ចុប្បន្ននេះ មនុស្សជាតិក្នុងពិភពលោកកំពុងវិវឌ្ឍន៍ឈានដល់យុគសម័យបដិវត្តន៍ឧស្សាហកម្មទី៤ ជាពិសេសឥទ្ធិពលនៃបច្ចេកវិទ្យា បញ្ញាសិប្បនិម្មិត (AI)១៤ ដែលដើរតួនាទីជំនួសការងាររបស់មនុស្សនៅលើវិស័យជាច្រើនយ៉ាងមានប្រសិទ្ធភាព។ តាមរយៈការរីកចម្រើន និងឥទ្ធិពលដ៏អស្ចារ្យរបស់វិទ្យាសាស្ត្រ និងបច្ចេកវិទ្យា នាំឱ្យយើងស្ងើចសរសើរអំពីប្រាជ្ញារបស់មនុស្ស ដែលបានរកឃើញរបកគំហើញទាំងនោះ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ វាជួយឱ្យយើងរឹតតែស្ងើចសរសើរអំពីវិសាលភាពដ៏អស្ចារ្យឥតព្រំដែននៃស្នាព្រះហស្តរបស់ព្រះជាម្ចាស់នៅក្នុងចក្រវាលនេះ។ វាគឺជាការប្រពៃដែលវិទ្យាសាស្រ្ត និងបច្ចេកវិទ្យាក្លាយជាឧបករណ៍បម្រើដល់តម្រូវការរបស់មនុស្សជាតិ។ ផ្ទុយទៅវិញ វាក៏អាចក្លាយទៅជារឿងគ្រោះថ្នាក់ នៅពេលណាដែលមនុស្សក្លាយទៅជាឧបករណ៍បម្រើដល់បច្ចេកវិទ្យា និងវិទ្យាសាស្រ្តទាំងនោះ។ ឧបមថា សព្វថ្ងៃនេះ មនុស្សជាតិកំពុងតែព្រួយបារម្ភអំពីសព្វាវុធទំនើប ដែលគេបានផលិតដើម្បីធ្វើសង្រ្គាមប្រល័យលោកជាដើម។ តើនៅថ្ងៃអនាគតនឹងមានរបកគំហើញអ្វីទៀតដែលមនុស្សនឹងរកឃើញ? ការណ៍សំខាន់ គឺយើងជឿជាក់ពិតប្រាកដនៅក្នុងចិត្តថានឹងមានជាមិនខាន។
២.២ ជំនឿ និងហេតុផល
នៅសតវត្សរ៍ទី១៨នៃគ.ស គឺជាសករាជនៃពន្លឺ គឺក្រុមទស្សនវិទូពន្លឺចង់រិះគិតអំពីគ្រប់សេចក្ដីទាំងអស់ស្របទៅតាមកម្លាំងប្រាជ្ញាមនុស្សសុទ្ធសាធ មិនមែនស្របតាមគម្ពីរ តាមទេវវិជ្ជា ឬតាមជំនឿទៀតទេ។ ទ្រឹស្តីទស្សនវិជ្ជានៃពន្លឺយល់ឃើញថា ព្រះជាម្ចាស់ គឺគ្មានអ្វីក្រៅពីហេតុផលនោះឡើយ។ ទស្សនវិទូនៃពន្លឺជាច្រើននាក់ប្រឆាំងនឹងគ្រីស្ដសាសនាដូចជា លោក វ៉ុលទែរ លោក រ៉ូសូ និងលោក ឌីដេរ៉ូ ជាដើម។ នៅសតវត្សរ៍ទី១៩-២០នៃគ.ស ក្រុមទស្សនវិទូខិតខំរិះគិតតាមប្រាជ្ញាប្រឆាំងនឹងគ្រីស្តសាសនាយ៉ាងស្រួចស្រាល។ ឧទាហរណ៍ លោក អេម៉ានូអែល កង់ ប្រកាសថា ទ្រឹស្តីដែលរិះគិតអំពីព្រះជាម្ចាស់ជារឿងលេលាឥតប្រយោជន៍។ លោក អូគូស កុង ប្រកាសថា មនុស្សជាតិដល់យុគសម័យនៃវិទ្យាសាស្រ្ដហើយ ត្រូវចម្រើនឡើងជាលំដាប់ រីឯសាសនាគ្មានប្រយោជន៍ទៀតឡើយ។ បន្ទាប់មក សង្គមវិទូលោក កាល់ ម៉ាកស៍ ប្រកាសថា សាសនាគឺជាអាភៀនរបស់ប្រជាជន។ រីឯចិត្តវិទូលោក សិគមុនដ៍ ហ្រ្វើយដ៍ វិញនិយាយថា សាសនាគឺជាការគិតមមៃតែជំងឺសរសៃប្រាសាទរបស់មនុស្ស។
អង្គមហាសន្និបាតវ៉ាទីកង់ទី១ ឆ្នាំ១៨៧០ បានប្រកាសគោលលទ្ធិនៃជំនឿ បញ្ជាក់អំពីទំនាក់ទំនងរវាងប្រាជ្ញា និងជំនឿ គឺមហាសន្និបាតប្រកាសថា ទោះបីមនុស្សត្រូវការពន្លឺ និងព្រះហឫទ័យប្រណីសន្ដោសរបស់ព្រះជាម្ចាស់ ដើម្បីឱ្យស្គាល់ព្រះអង្គក្ដី ក៏មនុស្សអាចស្គាល់ព្រះអង្គដោយប្រាជ្ញារបស់ខ្លួនបាន “ប្រាជ្ញាមិនជំទាស់នឹងជំនឿទេ”១៥។ ឆ្នាំ១៩៩៨ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ បានសរសេរសារធិប្បាយ (Encyclical) ក្រោមចំណងជើងថា ជំនឿ និងហេតុផល (Fides et Ratio) ដើម្បីបង្ហាញអំពីទំនាក់ទំនងរវាងជំនឿ និងហេតុផល ដោយចាប់ផ្តើមសរសេរឃ្លាដំបូងថា ជំនឿ និងហេតុផល គឺជាស្លាបពីរដែលនាំឱ្យវិញ្ញាណរបស់មនុស្សមើលឃើញសេចក្តីពិត១៦។ ហេតុនេះ ជំនឿ និងហេតុផលពាក់ព័ន្ធគ្នា មិនប្រឆាំងគ្នាឡើយ។
ចូរយើងកុំភ្លេចថា ចាប់តាំងពីទ្រឹស្តីទស្សនវិជ្ជាពន្លឺរហូតដល់បច្ចុប្បន្ននេះ បានជះឥទ្ធិពលបណ្តាលឱ្យមនុស្សជាច្រើនលែងរវីរវល់នឹងសាសនា ជាពិសេស ពួកគេក្លាយទៅជាក្រុមមនុស្សដែលបដិសេធថា គ្មានព្រះជាម្ចាស់ (Atheist)។ នៅប្រទេសកម្ពុជា ក្រុមខ្មែរក្រហមបានទទួលឥទ្ធិពលទស្សនវិជ្ជាទាំងអស់នេះយ៉ាងខ្លាំងរហូតដល់បំផ្លិចបំផ្លាញគ្រប់សាសនាទាំងអស់ និងប្រែក្លាយប្រទេសកម្ពុជាជាវាលពិឃាដនៅចន្លោះពេលកាន់អំណាចផ្តាច់ការ ឆ្នាំ១៩៧៥-១៩៧៩។ តើនៅប្រទេសកម្ពុជាសព្វថ្ងៃនេះ មានក្រុមមនុស្សដែលមានលំនាំមនោគមន៍វិជ្ជាតាមអ្នកប្រាជ្ញទាំងអស់នេះដែរឬទេ? ទោះបីយ៉ាងណា គ្រីស្តបរិស័ទយើង ត្រូវប្រុងប្រៀបខ្លួនឆ្លើយតទល់នឹងអស់អ្នកដែលសាកសួរអំពីសេចក្ដីសង្ឃឹមរបស់យើងនោះជានិច្ច ប៉ុន្តែ ត្រូវឆ្លើយទៅគេ ដោយទន់ភ្លន់ ដោយគោរព និងដោយមានមនសិការល្អ ដើម្បីឱ្យអស់អ្នកដែលចង់មួលបង្កាច់កិរិយាល្អរបស់យើង ជាអ្នកជឿព្រះគ្រីស្ត ត្រង់ចំណុចណាមួយ បែរជាត្រូវខ្មាសទៅវិញ។១៧
៣. ជំនឿសាសនានៅប្រទេសកម្ពុជា
ប្រជាជនខ្មែរតែងគោរពប្រតិបត្តិជំនឿតាមប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់ ដូចជាការគោរពអ្នកតា១៨ ជឿលើមន្តអាគម១៩ អបិយជំនឿ២០ និងជំនឿប្រជាប្រិយជាដើម។ ជាក់ស្តែង ដូចយើងតែងឃើញមានរូបសំណាកអ្នកតាតាមទីសក្ការៈបូជានានា គ្រូទាយ ខ្សែកថា ចារ ឬសាក់យ័ន្ត សែនព្រេន។ល និងល។ ព្រះសហគមន៍កាតូលិកហាមប្រាមដាច់ខាតចំពោះ អបិយជំនឿ និងមន្តអាគម ជាពិសេស គឺការគោរពព្រះក្លែងក្លាយ ដូចមានចែងនៅក្នុងលទ្ធិអប់រំជំនឿ២១។
ចាប់តាំងពីដើមគ្រីស្តសរាជមក ប្រទេសកម្ពុជាបានទទួលឥទ្ធិពលសាសនាពីរដ៏សំខាន់ គឺព្រហ្មញ្ញសាសនា និងព្រះពុទ្ធសាសនាពីប្រទេសឥណ្ឌា រហូតដល់មានប្រាសាទបុរាណពីរដ៏មហិមា ដែលបានកសាងនៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តនាមជ្ឈិមសម័យជាភស្តុតាង គឺប្រាសាទអង្គរវត្តជានិមិត្តរូបសម្រាប់ព្រហ្មញ្ញសាសនា និងប្រាសាទបាយ័នសម្រាប់ព្រះពុទ្ធសាសនា។ លក្ខណៈពិសេសនៃសាសនាទាំងពីរនេះខុសដាច់ស្រឡះពីគ្នា ដ្បិតព្រហ្មញ្ញសាសនា គឺជាសាសនាដែលមានជំនឿពហុទេវនិយម គឺមានព្រះ ឬអទិទេពជាច្រើនអង្គ ដូចជាព្រះព្រហ្ម ព្រះវិស្ណុ និងព្រះសិវៈ។ រីឯព្រះពុទ្ធសាសនាបដិសេធថាគ្មានព្រះ ឬអទិទេពនោះទេ។ ត្រៃសិក្ខាក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា គឺសីល សមាធិ និងបញ្ញា។ សីល គឺជាការប្រតិបត្តិតាមព្រះវិន័យ ដើម្បីវៀរចាកសេចក្តីប្រមាថដោយកាយ វាចា និងជីវិត។ សមាធិ គឺជាការអប់រំចិត្តឱ្យបានស្អាតផូរផង់ និងស្ងប់សុខ។ បញ្ញា គឺជាការយកចិត្តទុកដាក់រិះគិតពិចារណា និងយល់ដឹងឱ្យបានច្បាស់លាស់អំពីបរមត្ថធម៌ មានសង្ខារធម៌ និងវិសង្ខារធម៌។ ត្រៃសិក្ខានេះបំបែកទៅជាអរិយដ្ឋង្គិកមគ្គ គឺមាគ៌ាដ៏ឧត្តមទាំង៨យ៉ាងនៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា ដើម្បីណែនាំពុទ្ធបរិស័ទ។
សព្វថ្ងៃ នៅក្នុងបរិបទនៃជំនឿសាសនានៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា បើយើងសង្កេតឱ្យបានដិតដល់ យើងឃើញថា ទោះបីក្នុងបាវចនាជាតិប្រកាសថា ព្រះពុទ្ធសាសនាជាសាសនារដ្ឋ និងមានអ្នកកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាចំនួនប្រមាណ៩៥ភាគរយក៏ដោយ ក៏ភាគច្រើនគោរពប្រណិប័តន៍ជំនឿសាសនាលាយឡំគ្នាផងដែរ។ មូលហេតុដោយសារតែនៅក្នុងសង្គមខ្មែរមានផ្នត់គំនិតមួយពោលថា សាសនាណាក៏ដូចតែគ្នា (Relativism) ដែលជាផលវិបាកក្នុងការប្រតិបត្តិជំនឿសាសនាតាមសេចក្តីពិត ជាពិសេស គឺពិបាកក្នុងការស្វែងរកសច្ចភាព ឬសច្ចធម៌ ឬសេចក្តីពិតដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់បំផុត (Ultimate Reality)។ គុណវិបត្តិនេះ គឺជាក្តីកង្វល់គួរឱ្យព្រួយបារម្ភ ពីព្រោះ «បើមនុស្សមិនរវីរវល់ស្វែងរកសេចក្តីពិត និងអ្វីដ៏ល្អប្រសើរ ហើយមានទម្លាប់ប្រព្រឹត្តអំពីបាប យូរៗទៅមនសិការរបស់គេហាក់ដូចជាខ្វាក់»២២។ ជាពិសេស មនុស្សងាយនឹងបណ្តោយខ្លួនឱ្យធ្លាក់ចូលទៅក្នុងអន្លង់នៃមនោគមន៍វិជ្ជា។
៤. ព្រះជាម្ចាស់សម្តែងព្រះអង្គ
ត្រៃសិក្ខាក្នុងគ្រីស្តសាសនាគឺ ជំនឿ សេចក្តីសង្ឃឹម និងសេចក្តីស្រឡាញ់២៣។ គ្រីស្តសាសនាមានជំនឿឯកទេវនិយម មានន័យថា ព្រះជាម្ចាស់មានតែមួយព្រះអង្គ ដែលជាព្រះត្រៃឯក គឺព្រះបិតា ព្រះបុតា និងព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធជាអង្គតែមួយ ដូចមានចែងក្នុងធម៌ប្រកាសជំនឿរបស់ព្រះសហគមន៍។ ព្រះជាម្ចាស់បានសម្ដែងឱ្យមនុស្សលោកឃើញ តាំងពីកំណើតពិភពលោកមកម៉្លេះ នៅពេលណាដែលគេរិះគិតអំពីស្នាព្រះហស្ដរបស់ព្រះអង្គ២៤។ ព្រះអង្គបានសម្តែងឱ្យមនុស្សលោកស្គាល់ជាបន្តបន្ទាប់ ដូចមានកត់ត្រាក្នុងព្រះគម្ពីរសម្ពន្ធមេត្រីទី១ ជាប្រវត្តិសាស្រ្តនៃការសង្រ្គោះ។ នៅក្នុងព្រះគម្ពីរសម្ពន្ធមេត្រីថ្មី ព្រះជាម្ចាស់ផ្ទាល់បានប្រសូតជាមនុស្សក្នុងអង្គព្រះយេស៊គ្រីស្ត គឺជាការសម្តែងអធិធម្មជាតិដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់បំផុត២៥។
៤.១. ព្រះគម្ពីរសម្ពន្ធមេត្រីទី១
ក្នុងព្រះគម្ពីរសម្ពន្ធមេត្រីទី១ ថ្លែងឱ្យយើងដឹងថា ព្រះជាម្ចាស់បានបង្កើតមនុស្សជារូបតំណាង និងមានលក្ខណៈដូចព្រះជាម្ចាស់២៦ ដើម្បីឱ្យមនុស្សរួមរស់ និងរួមសហការជាមួយព្រះអង្គ។ ព្រះជាម្ចាស់បានសម្តែងព្រះអង្គ ដោយយាងមកអន្តរាគមន៍នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តនៃការសង្គ្រោះរបស់ជនជាតិអ៊ីស្រាអែល គឺព្រះអង្គបានរំដោះពួកគេឱ្យមានសេរីភាពចេញពីទាសករនៅប្រទេសអេស៊ីប។ ព្រឹត្តិការណ៍ដំណើរឆ្ពោះទៅកាន់សេរីភាពនេះ ជាព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្រ្ត ដែលប្រជាជនអ៊ីស្រាអែលមានបទពិសោធន៍អំពីឫទ្ធានុភាពដ៏អស្ចារ្យនៃការរំដោះ និងការសង្រ្គោះរបស់ព្រះជាម្ចាស់។ ព្រះជាម្ចាស់បានប្រទានធម្មវិន័យ និងចងសម្ពន្ធមេត្រីជាមួយប្រជាជនអ៊ីស្រាអែល ដើម្បីឱ្យពួកគេក្លាយទៅជាប្រជារាស្រ្តរបស់ព្រះអង្គ២៧។ ប៉ុន្តែក្រោយមក ប្រជារាស្រ្តអ៊ីស្រាអែលបានបោះបង់ចោលព្រះជាម្ចាស់ដោយផ្តាច់សម្ពន្ធមេត្រីរបស់ព្រះអង្គ២៨។
៤.២. ព្រះគម្ពីរសម្ពន្ធមេត្រីថ្មី
ទោះបីប្រជារាស្រ្តអ៊ីស្រាអែលផ្តាច់សម្ពន្ធមេត្រីរបស់ព្រះជាម្ចាស់ តែភក្តីភាពរបស់ព្រះអង្គមិនប្រែប្រួលឡើយ។ ព្រះជាម្ចាស់នៅតែមានគម្រោងការណ៍ចងសម្ពន្ធមេត្រីថ្មីជាមួយពួកគេ២៩។ សម្ពន្ធមេត្រីថ្មីនេះពាក់ព័ន្ធជាមួយនឹងព្រឹត្តិការណ៍របស់ព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត។ កណ្ឌព្រះគម្ពីរដំណឹងល្អតាមសន្តយ៉ូហានថ្លែងឱ្យយើងដឹងថា ព្រះបន្ទូលប្រសូតជាមនុស្ស៣០ គឺក្នុងអង្គព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត ព្រះជាម្ចាស់ផ្ទាល់បានប្រសូតជាមនុស្ស។ ដូច្នេះ ព្រះជាម្ចាស់មិនគង់នៅដាច់ឆ្ងាយពីមនុស្សនោះទេ ផ្ទុយទៅវិញព្រះអង្គប្រសូតមកជារូបតំណាងរបស់មនុស្ស និងក្នុងលក្ខណៈដូចមនុស្ស ដើម្បីចូលក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់មនុស្ស ជាពិសេស ដើម្បីរួមរស់ជាមួយមនុស្ស និងដើម្បីចែករំលែកឱ្យមនុស្សមានព្រះជន្មរបស់ព្រះអង្គ ដូចអង្គមហាសន្និបាតវ៉ាទីកង់ទី២ បានបញ្ជាក់នៅក្នុងធម្មនុញ្ញគោលលទ្ធិអំពីព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះជាម្ចាស់ (Dei Verbum) ថា៖
«ព្រះជាម្ចាស់ដែលមនុស្សមើលមិនឃើញ (កូឡ ១,១៥; ១ធម ១,១៧) សម្តែងព្រះអង្គឱ្យមនុស្សលោកស្គាល់ គឺព្រះអង្គប្រកបដោយព្រះហឫទ័យស្រឡាញ់ដ៏ទូលំទូលាយ ទ្រង់មានព្រះបន្ទូលមករកមនុស្សដូចជាមករកមិត្តសម្លាញ់ (សរ ៣៣,១១; យហ ១៥,១៤-១៥) ព្រះអង្គសន្ទនាជាមួយពួកគេ (បារ ៣,៣៨) អញ្ជើញគេ ឱ្យរួមរស់ជាមួយ និងប្រោសរំលែកព្រះជន្មផ្ទាល់របស់ព្រះអង្គឱ្យគេ។
ព្រះយេស៊ូគ្រីស្តជា “ព្រះបន្ទូលប្រសូតជាមនុស្ស” “ជាមនុស្សដែលព្រះបិតាចាត់ឱ្យមករកមនុស្សលោក” “ថ្លែងព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះជាម្ចាស់” (យហ ៣,៣៤) ទ្រង់បង្ហើយកិច្ចសង្រោ្គះដែលព្រះបិតាបានផ្ញើឱ្យព្រះអង្គប្រព្រឹត្ត (យហ ៥,៣៦; ១៧,៤)។ ហេតុនេះ អ្នកដែលឃើញព្រះគ្រីស្ត ក៏ឃើញព្រះបិតាដែរ (យហ ១៤,៩)។»៣១
ព្រះជាម្ចាស់ប្រសូតជាមនុស្ស ក៏ព្រោះតែព្រះអង្គសព្វព្រះហឫទ័យឱ្យមនុស្សអាចមានជំនឿ និងមានប្រាជ្ញាពិតប្រាកដ តាមរយៈព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត ជាដើមកំណើតនៃជំនឿ ហើយធ្វើឱ្យជំនឿនេះបានគ្រប់លក្ខណៈ៣២ មិនតែប៉ុណ្ណោះ ព្រះតម្រិះ និងព្រះប្រាជ្ញាញាណដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់របស់ព្រះជាម្ចាស់ សុទ្ធតែលាក់ទុកក្នុងអង្គព្រះគ្រីស្តហ្នឹងហើយ៣៣។
ព្រះជាម្ចាស់ប្រសូតជាមនុស្ស ដើម្បីឱ្យមនុស្សទៅជាព្រះជាម្ចាស់ ដូចសេចក្តីដែលសន្ត អ៊ីរ៉េណេ (គ.ស ១៣០-២០២) ជាបិតា និងជាគ្រូបាយធ្យាយព្រះសហគមន៍បានប្រកាស។ ពិតមែន ព្រះយេស៊ូជាផ្លូវ ជាសេចក្តីពិត និងជាជីវិត ដើម្បីនាំមនុស្សទៅកាន់ព្រះបិតា៣៤។ នៅក្នុងអង្គព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត ព្រះជាម្ចាស់បានចងសម្ពន្ធមេត្រីថ្មី ដែលគង់នៅស្ថិតស្ថេរអស់កល្បជានិច្ច តាមរយៈព្រះលោហិតរបស់ព្រះអង្គដែលបានបង្ហូរនៅលើឈើឆ្កាង៣៥។ ហេតុនេះ សម្ពន្ធមេត្រីថ្មីដែលព្រះជាម្ចាស់មានព្រះបន្ទូលសន្យានៅក្នុងសម្ពន្ធមេត្រីទី១៣៦ បានកើតជារូបរាងនៅក្នុងអង្គព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត។ នៅពេលយើងយល់ព្រមទទួលអគ្គសញ្ញាអរព្រះគុណ មានន័យថាយើងទទួលព្រះកាយ និងព្រះលោហិតព្រះយេស៊ូគ្រីស្ត ព្រះជាម្ចាស់ចងសម្ពន្ធមេត្រីជាមួយយើង។ តាមរយៈសម្ពន្ធមេត្រីនេះ ព្រះជាម្ចាស់ផ្លាស់ប្រែ (Transform) ទ្រង់ទ្រាយរបស់យើង ទាំងចិត្តគំនិត ទាំងប្រាជ្ញា ទាំងស្មារតី ឱ្យទៅជាលក្ខណៈរបស់ព្រះជាម្ចាស់។ នេះជាគម្រោងការណ៍អាថ៌កំបាំងដ៏អស្ចារ្យនៃគ្រីស្តសាសនា និងជាដំណឹងល្អសម្រាប់មនុស្សលោក។ ហេតុនេះហើយ បានជាយើងហ៊ានប្រកាសជំនឿរបស់យើងយ៉ាងជាក់លាក់លើព្រះយេស៊ូតាមគ្រីស្តទូតសិលាថា៖
«បពិត្រព្រះអម្ចាស់ តើឱ្យយើងខ្ញុំទៅរកនរណាវិញ?
ព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះអង្គផ្ដល់ជីវិតអស់កល្បជានិច្ច។
យើងខ្ញុំជឿហើយដឹងថា ព្រះអង្គពិតជាព្រះដ៏វិសុទ្ធដែលព្រះជាម្ចាស់ចាត់ឱ្យមក។»៣៧
៥. ព្រះវិញ្ញាណនៃសេចក្តីពិត
ព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធបំភ្លឺមនុស្សឱ្យមានប្រាជ្ញាឈ្លាសវៃ ជាពិសេស បំភ្លឺមនុស្សឱ្យស្គាល់សេចក្តីពិត។ ព្រះអង្គយាងមកជួយមនុស្សទន់ខ្សោយ៣៨។ ផលដែលកើតមកពីព្រះវិញ្ញាណវិញ គឺសេចក្ដីស្រឡាញ់ អំណរ សេចក្ដីសុខសាន្ត ចិត្តអត់ធ្មត់ ចិត្តសប្បុរស ចិត្តសន្ដោស មេត្តា ជំនឿ ចិត្តស្លូតបូត ចេះទប់ចិត្តខ្លួនឯង។ អស់អ្នកដែលរួមជាមួយព្រះគ្រីស្តយេស៊ូបានឆ្កាងតណ្ហា និងបំណងលោភលន់ផ្សេងៗរបស់លោកីយ៍នោះចោលហើយ។ ប្រសិនបើយើងមានជីវិតដោយសារព្រះវិញ្ញាណមែន យើងក៏ត្រូវប្រតិបត្តិតាមព្រះវិញ្ញាណដែរ៣៩។
ដោយសារជំនឿ នាំឱ្យមនុស្សមានទំនាក់ទំនងជាមួយព្រះជាម្ចាស់ និងចេះរស់នៅដោយស្វែងយល់ និងប្រព្រឹត្តតាមព្រះហឫទ័យរបស់ព្រះអង្គតាមព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធបំភ្លឺ ជាជាងការពឹងផ្អែកតែលើខ្លួនឯង។ សេចក្តីនេះពុំមែនមានន័យថា មនុស្សគ្មានសេរីភាពធ្វើអ្វីតាមតែសមត្ថភាពរបស់ខ្លួននោះទេ ហើយក៏មិនមែនធ្វើឱ្យមនុស្សធ្លាក់ខ្លួនទន់ខ្សោយនោះដែរ។ ផ្ទុយទៅវិញ មានន័យថា មនុស្សត្រូវពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលខ្ពង់ខ្ពស់ ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលទន់ទាប ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលមាំមួន ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលទន់ខ្សោយ ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលថ្លៃថ្នូរ ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលថោកទាប ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលឋិតថេរ ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលប្រែប្រួល ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលមានវិសាលភាពឥតព្រំដែន ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលមានដែនកំណត់ ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលប្រកបដោយឫទ្ធានុភាព និងសិរីរុងរឿង ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលមានបាប ពឹងផ្អែកលើព្រះជាម្ចាស់ដែលមានព្រះជន្មគង់នៅអស់កល្បជានិច្ច ជាជាងលើខ្លួនឯងដែលរមែងតែងតែស្លាប់។
«ព្រះអម្ចាស់មានព្រះបន្ទូលថា ជនណាផ្ញើជីវិតលើមនុស្ស ហើយទុកចិត្តលើអ្វីៗដែលជាលោកីយ៍ ដោយបែរចិត្តចេញពីព្រះអម្ចាស់ ជននោះមុខជាត្រូវបណ្ដាសាពុំខាន! គេប្រៀបបាននឹងដើមឈើក្រិន នៅតាមព្រៃល្បោះ គេពុំអាចជួបនឹងសុភមង្គលឡើយ។ គេរស់នៅតាមកន្លែងក្ដៅហួតហែង ក្នុងវាលរហោស្ថានជាដីដែលគ្មានអ្វីដុះ និងគ្មានមនុស្សនៅ។
រីឯអ្នកដែលផ្ញើជីវិតលើព្រះអម្ចាស់ និងយកព្រះអង្គធ្វើជាបង្អែក ពិតជាទទួលព្រះពរមិនខាន! អ្នកនោះប្រៀបបាននឹងដើមឈើដុះនៅក្បែរផ្លូវទឹក ដែលមានឫសចាក់ទៅរកទឹកហូរ វាមិនខ្លាចកម្ដៅ ហើយស្លឹករបស់វានៅខៀវខ្ចីជានិច្ច។ នៅពេលរាំងស្ងួត វាមិនព្រួយបារម្ភអ្វីទេ គឺវានៅតែបង្កើតផ្លែផ្កាដដែល។ ចិត្តរបស់មនុស្សតែងតែវៀចវេរ មិនអាចកែតម្រង់បានឡើយ ហើយក៏គ្មាននរណាអាចមើលចិត្តធ្លុះដែរ។»៤០
បើមនុស្សមានតែប្រាជ្ញាហើយគ្មានជំនឿទេ នោះគេនឹងធ្វើតាមតែចិត្តប៉ងប្រាថ្នាតាមរបៀបលោកីយ៍របស់ខ្លួនប៉ុណ្ណោះ មិនអាចគាប់ព្រះហឫទ័យព្រះជាម្ចាស់បានឡើយ៤១។ ព្រះយេស៊ូផ្ទាល់យាងមកក្នុងលោកនេះដើម្បីធ្វើតាមព្រះហឫទ័យរបស់ព្រះបិតាដែលបានចាត់អង្គឱ្យមក គឺពុំមែនធ្វើតាមបំណងចិត្តរបស់ព្រះអង្គនោះទេ។ នៅក្នុងសួនកេសេម៉ានី ដោយសារតែភាពទន់ខ្សោយរបស់ព្រះយេស៊ូជាមនុស្ស ព្រះអង្គអធិដ្ឋានសូមឱ្យបានសម្រេចតាមព្រះហឫទ័យព្រះបិតាជាជាងសម្រេចតាមព្រះហឫទ័យរបស់ព្រះអង្គ៤២។ គ្រីស្តទូតប៉ូលទទួលស្គាល់នូវភាពទន់ខ្សោយរបស់ខ្លួនក្នុងឋានៈជាមនុស្សលោកីយ៍ដែលលក់ខ្លួនដាច់ថ្លៃឱ្យបាប៤៣ ជាហេតុដែលគាត់រស់នៅដោយពឹងផ្អែកលើព្រះយេស៊ូ ដូចគាត់បានប្រកាសថា៖ «មិនមែនខ្ញុំទៀតទេដែលរស់ គឺព្រះគ្រីស្តទេតើ ដែលមានព្រះជន្មរស់នៅក្នុងរូបកាយខ្ញុំ។ រីឯជីវិតដែលខ្ញុំរស់ជាមនុស្សនាបច្ចុប្បន្នកាលនេះ ខ្ញុំរស់ដោយមានជំនឿទៅលើព្រះបុត្រារបស់ព្រះជាម្ចាស់ ដែលបានស្រឡាញ់ខ្ញុំ និងបានបូជាព្រះជន្មសម្រាប់ខ្ញុំ។»៤៤ តាមរយៈសក្ខីភាពនៃបទពិសោធន៍ជំនឿរបស់គ្រីស្តទូតប៉ូលនេះហើយ ញ៉ាំងឱ្យគ្រីស្តបរិស័ទយើងក៏ដូចគ្នាដែរ គឺមិនមែនយើងទៀតទេដែលរស់ គឺព្រះគ្រីស្តទេតើ ដែលមានព្រះជន្មរស់នៅក្នុងរូបកាយយើង។ រីឯជីវិតដែលយើងរស់ជាមនុស្សនាបច្ចុប្បន្នកាលនេះ យើងរស់ដោយមានជំនឿទៅលើព្រះបុត្រារបស់ព្រះជាម្ចាស់ ដែលបានស្រឡាញ់យើង និងបានបូជាព្រះជន្មសម្រាប់យើង។
ព្រះយេស៊ូបានទុកវិន័យនៃសេចក្តីស្រឡាញ់ ជាវិន័យកំពូលឱ្យយើងត្រូវប្រតិបត្តិតាម «គឺអ្នករាល់គ្នាស្រឡាញ់គ្នាទៅវិញទៅមក ដូចខ្ញុំបានស្រឡាញ់អ្នករាល់គ្នាដែរ។ គ្មាននរណាមានសេចក្ដីស្រឡាញ់ខ្លាំងជាងអ្នកដែលស៊ូប្ដូរជីវិត ដើម្បីមិត្តសម្លាញ់របស់ខ្លួននោះឡើយ។»៤៥ ហើយក៏គ្មានអ្វីអាចបំបែកយើងចេញពីសេចក្ដីស្រឡាញ់របស់ព្រះជាម្ចាស់ ដែលព្រះអង្គបានសម្ដែងឱ្យយើងឃើញក្នុងព្រះគ្រីស្ដយេស៊ូ ជាអម្ចាស់នៃយើងបានដែរ។ អ្នកមានចិត្តស្រឡាញ់ មិនដែលប្រព្រឹត្តអាក្រក់ដល់បងប្អូនឯទៀតៗឡើយ ដូច្នេះ សេចក្តីស្រឡាញ់នាំឱ្យប្រតិបត្តិតាមធម្មវិន័យបានពេញលក្ខណៈ៤៦។ ពិតមែន បើយើងស្រឡាញ់នរណាម្នាក់ យើងជាប់ចិត្តនឹងអ្នកនោះ ហើយយើងចង់ឱ្យអ្នកនោះមានជីវិតរស់នៅ និងចម្រុងចម្រើនឡើង ចំណែកឯព្រះជាម្ចាស់ដែលស្រឡាញ់យើងវិញ ព្រះអង្គប្រាកដជាជាប់ព្រះហឫទ័យនឹងយើង ហើយព្រះអង្គក៏សព្វព្រះហឫទ័យឱ្យយើងចម្រុងចម្រើនឡើង ព្រមទាំងប្រទានឱ្យយើងមានជីវិតអស់កល្បជានិច្ចផងដែរ។
ប្រាជ្ញានៃជំនឿ
ផ្តើមចេញពីគម្រោងការណ៍ដ៏អាថ៌កំបាំង ដែលព្រះជាម្ចាស់បានសម្តែងព្រះអង្គក្នុងព្រះត្រៃឯក គឺព្រះបិតា ព្រះបុត្រា និងព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធ ដូចសេចក្តីលើកឡើងក្នុងចំនុចទី៤ និងទី៥ខាងដើមនេះ បានជានៅក្នុងគ្រីស្តសាសនា ជំនឿ និងប្រាជ្ញា គឺជាគោលការណ៍សំខាន់ពីរយ៉ាងផ្សាភ្ជាប់គ្នាទៅវិញទៅមកដោយមិនអាចខ្វះមួយណាបានឡើយ ដើម្បីបំភ្លឺឱ្យវាចារណញាណរបស់មនុស្សស្គាល់ជាក់ច្បាស់នូវសេចក្តីពិត ពោលគឺស្គាល់ព្រះជាម្ចាស់ ដើម្បីថ្វាយបង្គំព្រះអង្គតាមសេចក្តីពិត៤៧។
ជំនឿគ្រីស្តសាសនា មិនមែនជាការច្នៃប្រឌិតដ៏ប៉ិនប្រសប់ ឬជាការនឹកគិតដោយសារប្រាជ្ញារបស់មនុស្សលោកនោះទេ។ ជំនឿនេះកើតឡើងមកពីការបំភ្លឺដោយសារព្រះបន្ទូល និងការប្រព្រឹត្តជាក់ស្តែងរបស់ព្រះយេស៊ូ គឺតាំងពីព្រះអង្គប្រសូត រងទុក្ខលំបាក សោយទិវង្គត និងមានព្រះជន្មរស់ឡើងវិញ រហូតដល់ពេលព្រះបិតាលើកព្រះអង្គឡើង ព្រមទាំងចាត់ព្រះវិញ្ញាណដ៏វិសុទ្ធឱ្យយាងមកគង់សណ្ឋិតក្នុងក្រុមសាវ័កផង។
នៅពេលព្រះយេស៊ូមានព្រះជន្មរស់ឡើងវិញ ព្រះអង្គបានរួមដំណើរជាមួយសាវ័កពីរនាក់ធ្វើដំណើរទៅភូមិអេម៉ាអ៊ូស។ ព្រះអង្គស្តីបន្ទោសពួកគេថា គ្មានប្រាជ្ញា ហើយមិនងាយជឿ ដោយសារតែពួកគេ ចង់គិត ចង់យល់តាមតែចិត្តគំនិតខ្លួនឯង ជាហេតុដែលបណ្តាលឱ្យពួកគេបាក់ទឹកចិត្ត នៅពេលអ្វីៗកើតឡើងផ្ទុយពីការរំពឹងទុក និងខុសពីសេចក្តីសង្ឃឹមរបស់ខ្លួន។ បន្ទាប់មក ព្រះយេស៊ូបកស្រាយសេចក្ដីដែលមានចែងទុកអំពីព្រះអង្គនៅក្នុងគម្ពីរទាំងមូល និងធ្វើពិធីកាច់នំប៉័ង ទើបភ្នែកគេបានភ្លឺឡើង មើលព្រះអង្គស្គាល់ មានន័យថា ពួកគេមានប្រាជ្ញានៃជំនឿពិតប្រាកដ ដែលញ៉ាំងឱ្យពួកគេមានចិត្តរំភើបយ៉ាងខ្លាំង៤៨។ ហេតុនេះហើយ បានជាគ្រីស្តបរិស័ទយើងត្រូវមានប្រាជ្ញានៃជំនឿ ដូចសាវ័កអេម៉ាអ៊ូសទាំងពីនាក់នេះ ដែលមានចិត្តរំភើបឆាបឆេះឡើងយ៉ាងខ្លាំង ហើយថែមទាំងជំរុញឱ្យមានចិត្តចង់ផ្តល់សក្ខីភាព បញ្ជូនបន្ត ការពារ និងប្រកាសជំនឿតាមព្រះបន្ទូលរបស់ព្រះយេស៊ូ៤៩ រហូតហ៊ានប្តូរជីវិតថែមទៀតផង។
ខាងក្រោមនេះ គឺជាគោលដៅ៥ចំនុចនៃការប្រកាសជំនឿដែលយើងត្រូវយកចិត្តទុកដាក់៖
- ការប្រកាសជំនឿ ពីគ្រូទៅសិស្សតាមគំរូរបស់លោក យ៉ូហានបាទីស្ត ដែលចង្អុលបង្ហាញឱ្យកូនសិស្សរបស់ខ្លួនដើរតាមព្រះយេស៊ូ (យហ ១,៣៦-៣៧)។
- ការប្រកាសជំនឿ នៅក្នុងក្រុមគ្រួសារតាមគំរូរបស់លោក អន់ដ្រេ ដែលទៅជួបលោក សិលា មុនគេ ហើយនាំគាត់ទៅគាល់ព្រះយេស៊ូ (យហ ១,៤០-៤២)។
- ការប្រកាសជំនឿ រវាងមិត្តសម្លាញ់តាមគំរូរបស់លោក ភីលីព ទៅជួបលោក ណាថាណាអែល និងពន្យល់ឱ្យស្គាល់ព្រះគម្ពីរ ហើយអញ្ជើញឱ្យទៅជួបព្រះយេស៊ូ (យហ ១,៤៥-៤៧)។
- ការប្រកាសជំនឿ នៅក្នុងសហគមន៍តាមគំរូរបស់ស្ត្រីសាសន៍សាម៉ារី ដែលរត់ចូលទៅក្នុងភូមិ ហើយប្រាប់គេអំពីព្រះអង្គ ព្រមទាំងអញ្ជើញគេឱ្យមកជួបព្រះអង្គផង (យហ ៤,២៨-៣០.៣៩-៤២)។
- ការប្រកាសជំនឿ ដល់ប្រជាជាតិនានាក្នុងពិភពលោកទាំងមូលតាមគំរូរបស់គ្រីស្តទូតប៉ូល ដែលធ្វើដំណើរជុំវិញតំបន់មជ្ឈិមបូព៌ារហូតដល់ទ្វីបអឺរ៉ុប ដូចគាត់បានសរសេរថា៖ «ដោយយើងមានវិញ្ញាណដែលនាំឱ្យជឿ ស្របតាមសេចក្ដីដែលមានចែងទុកមកថា “ខ្ញុំជឿហេតុនេះហើយបានជាខ្ញុំនិយាយ” យើងក៏ជឿដែរ ហេតុនេះហើយបានជាយើងនិយាយ។» (២ករ ៤,១៣)។
ដោយមានមនុស្សជាច្រើនឥតគណនាធ្វើជាបន្ទាល់ទុកឱ្យយើងយ៉ាងនេះទៅហើយ បានជាយើងត្រូវសម្លឹងមើលទៅព្រះយេស៊ូ ដែលជាដើមកំណើតនៃជំនឿ ហើយធ្វើឱ្យជំនឿនេះបានគ្រប់លក្ខណៈ (ហប ១២,១-២)។ អាមែន។
_________________
សំណួរ
- ១. សូមអានអត្ថបទ (ហប ១១,១-១២; ១២,១-៣ និង១ករ ២,១-១៦) រួចហើយរិះគិតសំណួរ តើជំនឿ និងប្រាជ្ញាមានអត្ថន័យ និងឥទ្ធិពលយ៉ាងដូចម្តេចចំពោះខ្ញុំ?
- ២. តើយើងត្រូវអប់រំ ឬប្រកាសជំនឿដូចម្តេចក្នុងបរិបទជំនឿសាសនានៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា?
១: បទចម្រៀងធនញ្ជ័យធ្លាក់ទឹក
២: អំណរ និងសេចក្តីសង្ឃឹម លេខ១៦
៣: ១ករ ១៣,៩
៤: និមិត្តរូបអ្នកទោសក្នុងល្អាងភ្នំរបស់លោក ប្លាតុង
«ឧបមា មានក្រុមអ្នកទោសដែលគេដាក់ច្រវ៉ាក់នៅក្នុងល្អាងភ្នំអស់មួយជីវិតតាំងពីកំណើតមក បង្ខំឱ្យសម្លឹងមើលទៅលើជញ្ជាំងតែនៅខាងមុខ ហើយមិនអាចមើលឃើញខាងក្រោយខ្នងទេ។ នៅពីខាងក្រោយពួកគេ មានភ្នក់ភ្លើងកំពុងឆេះ និងមានផ្លូវដើរឆ្លងកាត់នៅចន្លោះអ្នកទោស និងភ្នក់ភ្លើង។ រៀងរាល់ថ្ងៃ មានមនុស្ស និងសម្ភារផ្សេងៗឆ្លងកាត់។ ទ្រង់ទ្រាយសំម្ភារទាំងនោះធ្វើឱ្យមានស្រម៉ោលជះទៅលើជញ្ជាំងនៅខាងមុខក្រុមអ្នកទោស។ ស្រមោលខាងមុខនោះ គឺជាពិភពពិតរបស់អ្នកទោសដែលតែងតែស្គាល់ និងមានសម្លេងអ៊ូរអរដែលពួកគេស្តាប់ឮ តែមិនបានឃើញរូបពិតទេ។ ឥឡូវនេះ ឧបមាថា គេបានដោះលែងអ្នកទោសម្នាក់។ គាត់ចេញពីភាពងងឹតទៅមើលឃើញពន្លឺនៅខាងក្រៅ។ អ្នកទោសនោះចាប់ផ្តើមមានបទពិសោធន៍អំពីពិភពដែលមាននៅខាងក្រៅល្អាងភ្នំជាលើកដំបូង បទពិសោធន៍នោះគឺជាអ្វីដែលគាត់មិនអាចស្រម៉ៃបានឡើយ។ ក្រោយពីបានយល់ដឹងអំពីពិភពថ្មីនេះ គាត់វិលត្រឡប់ចូលទៅចែករំលែកជាមួយអ្នកទោសឯទៀតនូវអ្វីៗដ៏អស្ចារ្យដែលគាត់បានរកឃើញ។ ប៉ុន្តែ អ្នកទោសទាំងនោះគ្មានបទពិសោធន៍អំពីពិភពខាងក្រៅទេ។ អ្នកទោសទាំងនោះមិនអាចដឹងអំពីរឿងដ៏អស្ចារ្យអំពីពិភពលោកខាងក្រៅនោះឡើយ។ សម្រាប់ពួកគេ ពិភពខាងក្រៅពុំអាចកើតមានបានទេ។»
៥: រម ១០,១៧
៦: មថ ១៩,១៦-២២
៧: ១ករ ១៣,១២
៨: ហប ១១,១
៩: យហ ២០,២៥.២៩
១០: សារ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ ផ្ញើជូន សាកលវិទ្យាល័យ ហ្រ្វង់ស៊ីស្កូ ២០០១
Fides quaerens intellectum, intellectus quaerens fidem.
១១: ប្រវត្តិសាស្រ្តសង្ខេបនៃគ្រីស្តសាសនា ជំនឿ និងវិទ្យាសាស្រ្ត
១២: សារលិខិត សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ ផ្ញើជូន Padre Coyne ១៩៨៨
Science can purify religion from error and superstition; religion can purify science from idolatry and false absolutes.
១៣: សារ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ អំពីកិច្ចការរបស់លោក កាលីឡេ
From the Galileo affair we can learn a lesson which remains valid in relation to similar situations which occur today and which may occur in the future.
១៤: បដិវត្តន៍ឧស្សាហកម្មទី៤ និង បញ្ញាសុប្បនិមិត្ត
១៥: ប្រវត្តិសាស្រ្តសង្ខេបនៃគ្រីស្តសាសនា មហាសន្និបាតវ៉ាទីកង់ទី១
១៦: សារធិប្បាយ សម្តេចប៉ាប យ៉ូហាន ប៉ូលទី២ ជំនឿ និងហេតុផល (Fides et Ratio) លេខ១
Faith and reason are like two wings on which the human spirit rises to the contemplation of truth.
១៧: ១សល ៣,១៥-១៦
១៨: អ្នកតា
១៩: មន្តអាគមខ្មែរ
២០: អបិយជំនឿ
២១: លទ្ធិគ្រីស្តសាសនា លេខ២១១១-២១១៧
២២: អំណរ និងសេចក្តីសង្ឃឹម លេខ១៦
២៣: ១ករ ១៣,១៣
២៤: រម ១,២០
២៥: សូមមើល ព្រះគម្ពីរ និងព្រះបន្ទូល
២៦: កណ ១,២៦-២៧
២៧: សរ ២០,២-១៧
២៨: យរ ៣១,៣២
២៩: យរ ៣១,៣១.៣៣-៣៤
៣០: យហ ១,១៤
៣១: ព្រះបន្ទូលព្រះជាម្ចាស់ លេខ២ និង៤
៣២: ហប ១២,២
៣៣: កូឡ ២,៣
៣៤: យហ ១៤,៦
៣៥: លក ២២,២០
៣៦: ហប ៨,១០-១១
៣៧: យហ ៦,៦៨-៦៩
៣៨: យហ ១៤,១៧; ១៦,១៣; ១ករ ១២,១៣; រម ៨,២៦-២៧
៣៩: កាឡ ៥,២២-២៥
៤០: យរ ១៧,៥-៩
៤១: ហប ១១,៦
៤២: លក ២២,៤២
៤៣: រម ៧,១៥
៤៤: កាឡ ២,២០
៤៥: យហ ១៥,១២-១៣
៤៦: រម ៨,៣៨; ១៣,១០
៤៧: យហ ៤,២៤
៤៨: លក ២៤,១៣-៣៥
៤៩: មថ ២៨,១៩-២០